Sprawozdanie z projektu bibliotecznego dla klas IV-VIII
pt. ,,Czytam, bo jak nie ja to kto? ’’ w roku szkolnym 2022/2023
Główne cele zakładały:
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- integrację zespołów klasowych,
- wyrabianie nawyku korzystania z bogactwa literatury pięknej,
- rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności ekspresyjnego wyrażania własnych przeżyć,
- rozwijanie twórczości literackiej i plastycznej,
- kształtowanie zmiany postaw i nastawień do czytania, wyrobienie nawyku częstego sięgania po książkę,
- rozwijanie postaw koleżeństwa i wzajemnej życzliwości,
- integrację wewnątrzszkolną.
Wychowawca ze swoimi uczniami, przy współpracy z bibliotekarzem i nauczycielem polonistą, wykonywali wyznaczone zadanie, które dokumentowali zdjęciem i krótkim komentarzem. Prace nad projektem trwały od października do stycznia. Podsumowanie działań nastąpi w lutym 2023 przez nauczyciela bibliotekarza.
Zadania:
Październik
1.W słoneczny dzień wybierzcie się na ławkę i poproście wychowawcę, aby przeczytał Wam fragment książki.
Listopad
1. Podjęcia wyzwania czytelniczego i zapoznania się z wybranym tekstem literackim zgodnym z tematem ,,Wartości - pełnią człowieczeństwa’’. Każdej klasie 4-8 przydzielono konkretną wartość, tak aby poszczególne klasy zapoznały się z następującymi wartościami zawartymi w tekście. Uczniowie po przeczytaniu
swojego tekstu narysowali na elemencie modelu człowieka coś, co kojarzy im się z daną wartością. Następnie na koniec listopada, na korytarzu pojawił się gotowy model człowieka, podzielony na strefy wartości. W ten sposób powstał ciekawy plakat.
Kl.4 Bajka o rybaku - SKROMNOŚĆ
Kl.5 Ballada o szczęściu - SZCZĘŚCIE
Kl.6 Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - PATRIOTYZM
Kl.7 Inwokacja - MIŁOŚĆ DO OJCZYZNY
Kl.8 Kamienie na szaniec - PRZYJAŹŃ
Grudzień
1. Klasy wybierały najlepszą książkę na Święta i przygotowały jej reklamę w formie plakatu formatu A4.
Styczeń
1. Z każdej klasy wybrano osoby, które raz tygodniu, na dużej przerwie czytały młodszym kolegom z klas I-III.
Uczniowie wraz z wychowawcami byli zaangażowani w realizację projektu. Uczennica kl.5 kontynuowała czytanie nawet po zakończeniu projektu. Osoby najbardziej zaangażowane w działania są równocześnie dobrymi czytelnikami biblioteki szkolnej. Liczę na większy ich udział w II półroczu.
A oto fotorelacja…