
EDUKACJA GLOBALNA
Szkoła Podstawowa w Opokach przystąpiła do projektu "Edukacja Globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju".
W ramach projektu, 14 listopada br odbyło się spotkanie uczniów z Wolontariuszami.
Tematem spotkania był Międzynarodowy Wolontariat Misyjny Don Bosco – omówienie charakteru pracy wolontariusza w najuboższych krajach świata. Natomiast celem spotkania wprowadzenie idei wolontariatu do szkół, edukacja globalna oraz omówienie metod zrównoważonego rozwoju.
Ks. Marek Kowalski – wieloletni misjonarz oraz Anna Poliszkiewicz rozpoczęli spotkanie od przedstawienia się oraz omówienia zasad funkcjonowania organizacji z której wyjechali na misję. Następnie Ks. Marek opowiedział o sytuacji w najuboższych krajach świata tj. Kenii, Zambii
i Malawi. Nawiązał do kultury, zasad edukacji, środowiska. Przywiózł i pokazał rekwizyty
w postaci zabawek ręcznie wykonanych przez dzieci w Afryce. Następnie Anna Poliszkiewicz omówiła zasady działania Międzynarodowego Wolontariatu Misyjnego Don Bosco. Opowiedziała
o sytuacji dzieci w Ugandzie oraz jak wygląda praca wolontariusza na misji. Przygotowała pokaz slajdów obrazujących pracę wolontariuszy na misjach oraz wyświetliła kilka filmów z codziennego funkcjonowania placówki oraz życia dzieci. Omówiła sytuację ekonomiczną i gospodarczą
w Ugandzie, zasady kształcenia oraz korzystania z opieki medycznej. Następnie prelegenci przeprowadzili konkurs w postaci pytań z wcześniej wygłoszonych treści na temat wolontariatu
i sytuacji w najuboższych krajach świata. Nagrodami były gadżety misyjne. Na zakończenie pozostawiono czas na pytania od dzieci oraz dyskusję dotyczącą wolontariatu.
Po pełnym wrażeń spotkaniu rozpoczęliśmy planowanie Tygodnia Edukacji Globalnej
(18-24.11.2017r.).
Wstępem do Tygodnia Edukacji Globalnej była inscenizacja słowno – muzyczna w wykonaniu uczniów klasy III, V i VII pt.: "Prawa Dziecka w Edukacji Globalnej" oraz film prezentujący Ambasadorów Zrównoważonego Rozwoju Global Compact Poland, którzy wypowiadali się na tematy najbardziej im bliskie odnosząc je do poszczególnych Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Potem najmłodsi uczniowie obejrzeli bajki pt.: "Tosia odkrywa czekoladę" oraz "Lilka
i piknik", w których realizowano wątki takie jak: sprawiedliwość społeczna, sprawiedliwy handel, odpowiedzialna konsumpcja, zrównoważony rozwój, lokalnie i globalnie oraz żywność.
Uczniowie klasy III przygotowali plakat pod hasłem "Wszystki dzieci mają takie same prawa" oraz transparent "Dzieci dzieciom". Natomiast członkowie PCK-u przygotowali transparent "Doskonały obywatel/obywatelka świata".
Również w klasach starszych odbyły się lekcje poświęcone zagadnieniom edukacji globalnej.
Uczniowie klasy IV przedyskutowali "Prawa Dziecka według Konwencji o Prawach Dziecka". Piątoklasiści wykonali kartki świąteczne dla żołnierzy przebywających na misjach pokojowych.
Uczniowie klasy V i VI obejrzeli filmy Międzynarodowego Wolontariatu Don Bosko z serii Misje Salezjańskie w Kabwe - Zambia, Manse – Zambia, Lufubu – Zambia, San Felix - Wenezuela.
Natomiast najstarsi uczniowie przygotowali transparenty: "Razem dla Pokoju", "Przyszłość świata zależy od nas", a na lekcjach "Czego potrzebuję do szczęścia" i "Wspólna przestrzeń" poruszali wątki konsumpcji, próbowali dostrzec i przeanalizować wpływ obowiązującego systemu gospodarczego na system wartości, a także szukali związków między poziomem prestiżu społecznego, a konsumpcją.
Dzieci na zajęciach świetlicowych zajęły się tematyką nierówności, zastanawiając się nad związkami między pojęciami równość i sprawiedliwość oraz nad przyczynami podziałów społecznych. Próbowały także zrozumieć istotę kompetencji obywatelskich na poziomie globalnym i określić cechy globalnego obywatela jako przyjaciela świata i ludzi.
Ostatni dzień Tygodnia Edukacji Globalnej był podsumowaniem działań i zakończył się marszem przez miejscowość uczniów całej szkoły pod hasłem; "Razem dla Pokoju".