Podsumowanie działań w ramach projektu edukacyjnego „Nasza planeta- nasze zdrowie ”

Podsumowanie działań w ramach projektu edukacyjnego

Nasza planeta- nasze zdrowie ” realizowanego w dniach

od 05.04 do 06.05.2022 r. w Szkole Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Opokach

 

Głównymi celami projektu było:

  • promowanie proekologicznych postaw

  • budowanie wspólnej odpowiedzialności za Ziemię

  • kształtowanie potrzeby dbania o zdrowie

  • promowanie zdrowego stylu życia.

 

5 kwietnia wychowawcy klas zapoznali uczniów z planem projektu

Nasza planeta – nasze zdrowie”.

Klasy młodsze, już w pierwszym tygodniu, w ramach zaplanowanych bloków tematycznych realizowały tematykę związaną z ochroną naszej planety : kl. I - "Nasza planeta", kl. II - „Nad rzeką. Dbam o czystość wody.”, kl. III - „Błękitna planeta”. Uczniowie wykonywali doświadczenia : Jak długo rozkładają się śmieci?, Czego potrzebują rośliny, by rosnąć?. W trakcie zajęć powstały ciekawe prace plastyczno – techniczne: Ziemia to nasz piękny, wyjątkowy dom, wiatromierz, układ słoneczny. 

W tym samym czasie odbył się szkolny etap konkursu plastycznego „Ratujemy Ziemię”, w którym wzięło udział 11 uczniów. I miejsce zajął Krystian Żywicki z kl. VI, II miejsce – Julia Sobierajska kl. VI , III miejsce - Alicja Budzyńska, Zuzanna Łyczak, Izabela Sadowska kl. VII. Wyróżnienie – Martyna Stronikowska kl. VI . 

Również, w pierwszym tygodniu, wykonano gazetkę tematyczną poświęconą Światowemu Dniu Zdrowia i ogłoszono konkursy plastyczne, których celem było kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych oraz kształtowanie wyobraźni plastycznej i kreatywności. Pierwszy konkurs skierowany był dla uczniów klas I-III „Z witaminami za pan brat”. Wzięło w nim udział 8 uczniów. I miejsce zajął Filip Winkowski z klasy III, II miejsce – Julian Stolarski, a III miejsce Wiktoria Kukulis z klasy I. Drugi konkurs ,,Stop chorobom zakaźnym” skierowany był dla uczniów klas IV -VIII. Wpłynęło 5 prac. Przyznano: I miejsce uczennicy klasy V Lenie Jankowskiej, II miejsce Amelii Karasińskiej z klasy VI, a III miejsce Julii Sobierajskiej z klasy VI.

20 kwietnia dzieci z klasy I, II, III wykonały przestrzenną formę piramidy zdrowia. Były to wspólne prace całego zespołu klasowego. Uczniowie poznali piramidę żywieniową, pogłębiali wiedzę na temat zagrożeń zdrowotnych związanych z niewłaściwą dietą. 

21 kwietnia odbyły się rozgrywki międzyklasowe w zbijaka. Dzieci młodsze poznały sposoby aktywnego spędzania wolnego czasu, przestrzegając zasad bezpieczeństwa i zdrowej, sportowej rywalizacji. Wcześniej przygotowały hasła i transparent związany tematycznie z aktywnością fizyczną. 

W kolejnym tygodniu klasy IV-VIII również brały udział w rozgrywkach międzyklasowych ,,Rzucanki, łapanki”. 

26 kwietnia na zajęciach z wychowawcą poruszany był temat ,,Przyjaciele klimatu”. Uczniowie poznali przyczyny i konsekwencje zmian klimatu, a także możliwości podejmowania różnorodnych działań w celu jego ochrony.

27 kwietnia odbyła się wycieczka do pracowni piekarniczej ,,Pasja” w Ośnie. Najmłodsi uczniowie poznali pracę piekarza oraz walory zdrowotne chleba wypiekanego na zakwasie. 

28 kwietnia, w klasie VIII, na lekcji biologii realizowano temat ,,Sposoby ochrony przyrody”. Uczniowie poznali cele oraz różne sposoby ochrony środowiska. Potrafią wyróżnić ochronę obszarową, gatunkową i indywidualną. Uczniowie klasy IV na lekcji przyrody „Leśna szkoła z klimatem” zajmowali się tematyką recyklingu i jego znaczeniem w obecnych czasach. Podejmowali próby określenia własnych działań dotyczących oszczędzania nieodnawialnych zasobów naszej planety. Żeby dbać o nasza planetę trzeba rozumieć pojęcie - ekologia, czyli harmonijne współistnienie organizmów w środowisku i wzajemne na siebie oddziaływanie. W związku z tym klasy IV -VIII przygotowały plakaty informacyjne dotyczące ważnych ekologicznie obiektów w naszym regionie. 

29 kwietnia uczniowie klasy IV -VI mieli spotkanie z panem leśniczym. ,,Las-lekcja w terenie” okazała się ciekawą formą „spotkania” z naturą. Lekcję w terenie poprowadził leśniczy leśnictwa Popioły pan Marek Rogalski. Uczniowie mogli obserwować warstwową budowę lasu i charakterystyczne rośliny. Dowiedzieli się jakie chronione gatunki ptaków zamieszkują okoliczne lasy. Leśniczy przedstawił też zagrożenia lasu – m .in. ze strony szkodników i pożarów oraz różne oznaczenia szlaków i obiektów leśnych.

Różnorodność biologiczna jest podstawową cechą przyrody, która określa rozmaitość występujących ekosystemów, gatunków żywych organizmów i ich genów. Im bardziej zróżnicowane środowisko przyrodnicze, tym jest stabilniejsze, lepiej funkcjonuje i w następstwie jest odporne na zachodzące zmiany.

Utrata różnorodności biologicznej jest największym zagrożeniem dla prawidłowego funkcjonowania życia na Ziemi.

Do najważniejszych czynników powodujących spadek bioróżnorodności, należą:

- zanikanie siedlisk i korytarzy ekologicznych - napływ obcych gatunków inwazyjnych

- zmiany klimatu - zanieczyszczenie środowiska - nadmierna eksploatacja zasobów żywych .

 

Wszystkie zamierzone działania zostały zrealizowane, podsumowane podczas apelu i udokumentowane wystawą na szkolnym holu. Uczniowie klasy I i VI przedstawili scenkę i skecz na temat podstawowych witamin, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania człowieka.