RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ im. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH
W OPOKACH
W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone
w podstawie programowej. Kształtowanie kompetencji kluczowych.
SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie
Analiza danych:
analiza ankiet dla nauczycieli,
analiza ankiet dla uczniów,
analiza ankiet dla rodziców,
obserwacja,
analiza dokumentacji.
Podsumowanie
Wnioski.
Wprowadzenie.
W roku szkolnym 2018/2019 została przeprowadzona ewaluacja wewnętrzna, której celem było ustalenie, czy uczniowie nabywają w szkole wiadomości
i umiejętności określone w podstawie programowej oraz sprawdzenie, w jakim zakresie diagnozuje się i analizuje osiągnięcia uczniów, uwzględniając ich możliwości rozwojowe. Zebrane informacje na temat posłużą wyrównywaniu szans edukacyjnych i wspomaganiu rozwoju uczniów.
Powołany przez dyrektora zespół ewaluacyjny, składający się
z nauczycieli opracował projekt, harmonogram i narzędzia badawcze ewaluacji.
Do zgromadzenia danych zastosowano metodę ankiety, badając 37 uczniów klas II-VIII
i 15 nauczycieli, 35 rodziców, obserwacja oraz analizę dokumentów.
Odbiorcami raportu będą: dyrektor szkoły, nauczyciele, rodzice oraz uczniowie Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Opokach. W ramach prowadzonych badań szukano odpowiedzi na następujące pytania kluczowe:
Charakterystyka wymagania.
W szkole realizuje się podstawę programową z uwzględnieniem osiągnięć uczniów
z poprzedniego etapu edukacyjnego.
Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków
i sposobów jej realizacji.
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
W szkole monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz.
Pytania kluczowe.
1. Jaka jest znajomość podstawy programowej wśród nauczycieli?
2. W jaki sposób nauczyciele uwzględniają osiągnięcia uczniów
z poprzedniego etapu edukacyjnego planując swoją pracę ?
3. Czy w szkole podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem
zalecanych warunków i sposobów realizacji?
4. W jaki sposób analizuje się osiągnięcia uczniów z uwzględnieniem ich
możliwości rozwojowych?
5. W jaki sposób wdraża się wnioski z analiz osiągnięć uczniów?
Analiza danych.
Analiza ankiety dla nauczycieli.
Wszyscy nauczyciele pracujący w szkole (100%) znają rozporządzenie MEN
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego.
Wśród ankietowanych nauczycieli 50% zna podstawę wychowania przedszkolnego, 86,66% kształcenia ogólnego I etapu, 93,33% kształcenia ogólnego II etapu.
Nauczyciele czerpią swoją wiedzę z edukacyjnych serwisów internetowych (93,33%), z publikacji MEN (73,33%), 73,33% korzysta z zewnętrznych form doskonalenia, 86,66% ze szkoleń RP, a 53,33% z czasopism oświatowych.
Ankietowani nauczyciele przy wyborze programu nauczania kierują się
zgodnością programu z podstawa programową, jak również z dostosowaniem programu
do potrzeb i możliwości uczniów, środowiska-100% respondentów. 85,71% nauczycieli wybierając program zwraca uwagę na poprawność pod względem merytorycznym, dydaktycznym i wychowawczym, 64,280% kieruje się kryteriami oceniania i metodami sprawdzania osiągnięć uczniów, tyle samo podanymi szczegółowymi celami kształcenia
i wychowania.
Zdecydowana większość nauczycieli (71,42%) analizuje podstawę programową podczas opracowywania wymagań edukacyjnych, podczas tworzenia rozkładu materiału78,57, 92,85% w trakcie opracowywania dostosowywania programu do potrzeb
i możliwości uczniów, 71,42% planując zajęcia i 50% opracowując scenariusze lekcji.
Monitorowanie realizacji podstawy programowej przed rozpoczęciem nowego cyklu tematycznego deklaruje 6,6% ankietowanych, 80% respondentów robi to na każdej lekcji lub raz w miesiącu, a 19,8% na koniec roku.
Ankietowani wypowiedzieli się również, co do zalecanych warunków podstawy programowej i sposobów ich realizacji w szkole. Ankietowani nauczyciele (85,7%) stwierdzili, że w szkole docenia się sukcesy wychowanków, 92,85%wyposażenie sal odpowiada liczebności uczniów, a w placówce istnieją odpowiednie warunki do nauczania. Zdecydowana większość (80%) uważa, że Szkoła w wysokim stopniu zapewnienia dostęp do księgozbioru biblioteki szkolnej i środki dydaktyczne potrzebne do realizacji PP, pozostała część (92,85%) uważa, że placówka realizuje te zalecenia w stopniu wysokim.
W szkole wykorzystuje się urządzenia TiK w wysokim stopniu według 80% ankietowanych. Badani stwierdzają, ze placówka przygotowuje uczniów do właściwego odbioru i wykorzystywania mediów, oraz tworzy możliwości rozwijania uczniowskich zainteresowań, przy czym 78,56% uważa, że dokonuje tego w wysokim stopniu, a 19,8%, że w stopniu średnim.
Zdecydowana większość nauczycieli (86,66%) stwierdza, że realizacja podstawy programowej ma wpływ na osiągnięcia edukacyjne uczniów, 13,23% uważa, że nie ma
wpływu.
Wszyscy ankietowani nauczyciele dokonują diagnozy umiejętności
i wiadomości oraz analiz osiągnięć edukacyjnych uczniów. Wszystkie wymienione
w ankiecie sposoby badania osiągnięć uczniów są wykorzystywane w pracy przez respondentów, gdzie 100% badanych wykorzystuje prace pisemne, obserwacje ucznia, odpowiedzi ustne, aktywność na lekcjach, 86,6% analizę wytworów uczniów, 86,6% prace domowe, 30% testy sprawnościowe i 20% referaty. Większość ankietowanych (66,6%) przeprowadza wstępną diagnozę na początku etapu kształcenia, 46,6% diagnozę wiadomości i umiejętności na koniec etapu kształcenia, 80% ankietowanych przeprowadza diagnozę bieżącą podczas codziennych zajęć.
100% ankietowanych potwierdziło zdecydowanie, że badając osiągnięcia uczniów uwzględniają ich możliwości rozwojowe.
93,3 ankietowanych nauczycieli formułują i wdrażają wnioski
z analizy osiągnięć uczniów oraz wykorzystują je w doskonaleniu swojej pracy.
W związku z tym podejmują następujące działania: 100% dobiera właściwe metody pracy, ponad 60% ankietowanych zwiększa indywidualizację nauczania
i organizuje dodatkowe zajęcia, określa mocne i słabe strony ucznia oraz tworzy informację zwrotną dla rodzica i ucznia,80% modyfikuje własny plan wynikowy
i bierze udział w szkoleniach, by zwiększyć własną wiedzę, 73,3% modyfikuje testy
i sprawdziany.
Respondenci wykorzystują wszystkie wymienione w ankiecie sposoby motywacji uczniów: 100% zachęca uczniów podczas rozmów indywidualnych, 100% chwaląc uczniów za osiągnięcia, 93,3% dając szansę poprawy oceny, jak również eksponując sukcesy uczniów na forum klasy i szkoły, 73,3% zachęcając do udziału w konkursach, zawodach, 40% zachęcając do udziału w zajęciach dodatkowych, 86,6% stosując różnorodne metody pracy, 53,3% wprowadzając dodatkowe zadania domowe.
Analiza ankiety dla uczniów.
Po analizie wyników stwierdzić należy, iż zdecydowana większość uczniów zostaje zapoznana z przedmiotowym systemem oceniania.
Wszyscy uczniowie stwierdzili również, że w szkole nauczyciele stosują się
do podawanych kryteriów.
Ankietowani uczniowie uważają, że przekazywane przez nauczycieli wiadomości są
w 75,56% raczej zrozumiałe a w 24,32% zdecydowanie zrozumiałe.
Uczniowie stwierdzają, że mają możliwość wykazania się na lekcjach swoja wiedzą
i umiejętnościami, a nauczyciele oceniają ich sprawiedliwie, a 8,1% raczej jest przeciwna temu stwierdzeniu.
Wszyscy uczniowie wypowiadają się, że w szkole nauczyciele sprawdzają wiedzę stosując różnorodne formy oceniania uczniów. Najczęściej stosowane formy oceniania wg uczniów, to: prace pisemne – 81,89%, odpowiedzi ustne – 83,78%, prace domowe- 81,8%, aktywność na zajęciach –72,97%, testy sprawnościowe – 64,86%, analiza wytworów -67,56%.
Wszyscy uczniowie są informowani przez nauczycieli o tym, co już umieją,
a nad czym powinni jeszcze popracować.
Wszyscy ankietowani potwierdzili, że mają możliwość poprawienia swoich ocen.
Uczniowie zauważają, że nauczyciele motywują ich do uzyskania lepszych wyników w nauce poprzez: zachęcanie do udziału w dodatkowych zajęciach ( 51,35%), zachęcanie
do udziału w konkursach, zawodach itp. 64,86%, przekazywanie informacji
o sukcesach rodzicom i na forum klasy lub szkoły 45,94%, przeprowadzanie rozmów indywidualnych 27,0%, zadawanie dodatkowych zadań 32,43%, chwalenie za dobrze wykonane zdania 72,97%.
Uczniowie wiedza, że mają możliwość prezentowania swoich osiągnięć na terenie szkoły, zdecydowanie tak uważa 89,65% ankietowanych, a 2,7% uważa, że nie.
Analiza ankiety dla rodziców.
Po analizie ankiety stwierdzić należy, iż 100% rodziców zostało zapoznanych
z przedmiotowym systemem oceniania. Wszyscy badani (100%) stwierdzili również,
że w szkole nauczyciele stosują się do podawanych kryteriów. Ankietowani rodzice uważają, że nauczyciele informują: o postępach w nauce ich dziecka – 70,37 %,
o trudnościach dziecka w nauce – 59,25%,
o umiejętnościach i zdolnościach, jakie posiada ich dziecko- 48,14%, 11,11% uważa,
że raczej nie informują, o planach do dalszej pracy z dzieckiem – 66,66%,3,7% - twierdzi, że raczej nie, o zaleceniach do dalszej pracy – 66,66%, możliwościach uczestniczenia
w zajęciach rozwijających i wyrównawczych – 74,07%,.
Najczęściej stosowana forma przekazywania informacji wg rodziców to: zebrania ogólne – 86%, na spotkaniach indywidualnych informacje otrzymuje 55% rodziców, część
z nich 24% uzyskuje ją w formie pisemnej.
Większość ankietowanych85,34% uważa, że w szkole dokonuje się analizy osiągnięć edukacyjnych uczniów. Nauczyciele stosują różnorodne formy oceniania uczniów (prace pisemne, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność na lekcji). Najczęściej stosowane formy oceniania wg badanych to: prace domowe i prace pisemne – 80%, odpowiedzi ustne – 76%, aktywność na zajęciach – 69%, analiza wytworów – 48%, testy sprawnościowe – 28%, rzadziej - referaty.
Rodzice zauważają, że nauczyciele w różny sposób motywują uczniów
do uzyskiwania lepszych wyników w nauce, u 55% - zachęca do udziału
w konkursach i zawodach, 52%- zachęca do udziału w zajęciach dodatkowych, 48% - chwali za dobrze wykonane zadanie, 31% - rozmawia indywidualnie z uczniem, 27% - zadaje dodatkowe zadania, 24% - mówi o sukcesach na zebraniach i na forum klasy lub szkoły, 17% - stosuje ciekawe metody pracy.
86% rodziców twierdzi, że uczniowie mają możliwość prezentowania swoich osiągnięć.
Rodzice wiedzą, że szkoła organizuje różne formy aktywności dla dzieci. Najczęściej wg rodziców, ich dzieci uczestniczą w: wycieczkach turystyczno – krajoznawczych – 81,48%, wyjazdach do kina – 74,07%, wyjazdach na spektakle teatralne- 74,07%, lekcjach poza budynkiem szkolnym – 62,96%, przedstawieniach artystyczno – teatralnych – 48,14%.
Analiza dokumentacji szkolnej.
W celu pozyskania informacji przeanalizowano dokumenty szkolne dotyczące realizacji podstawy programowej.
Na podstawie dokumentacji stwierdzono, że wychowawcy klas, dokonują analizy ocen zachowania, frekwencji i postępów w nauce swoich wychowanków (analiza średnich ocen semestralnych i rocznych). Nauczyciele po każdym półroczu przygotowują sprawozdania, które przedstawiają na posiedzeniu rady pedagogicznej. W sprawozdaniu zamieszczone są dane dotyczące realizacji planów dydaktyczno - wychowawczych, analizy mocnych i słabych stron klas oraz wnioski do dalszej pracy.
Analiza dzienników lekcyjnych wykazała, że uczniowie w większości uzyskują oceny pozytywne, co świadczy o opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych
w podstawie programowej. Wszyscy nauczyciele w dziennikach lekcyjnych wpisują tematy, które realizują w oparciu o podstawę programową. Z reguły nauczyciele systematycznie oceniają uczniów, a ilość stawianych ocen jest zgodna ze Statutem Szkoły, jednak zdarzają się przypadki niesystematycznego oceniania uczniów z niektórych przedmiotów.
W dokumentacji Dyrektora Szkoły znajdują się arkusze monitoringu realizacji podstawy programowej i szkolny zestaw programów nauczania. Wszyscy nauczyciele dokonali rozliczenia godzin podstawy programowej, a z arkuszy realizacji podstawy programowej wynika, że nauczyciele w pełni realizują podstawę programową, co do ilości wymaganych godzin oraz co do treści podstawy dla danego przedmiotu za I półrocze.
Wnioski
1. Nauczyciele znają i realizują podstawę programową z uwzględnieniem
osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego.
2. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych
warunków i sposobów jej realizacji.
3. W szkole monitoruje się i analizuje osiągnięcia uczniów,
z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych,
4. W szkole monitoruje się realizację podstawy programowej.
5. Formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz, co przyczynia się do
zmniejszania liczby uczniów osiągających niskie wyniki.
6. Do badania przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów stosuje się różne
formy pomiaru dydaktycznego.
7. Nie wszyscy nauczyciele systematycznie diagnozują i oceniają osiągnięcia uczniów.
Sposób prezentacji wyników.
Prezentacja raportu na stronie szkoły.
Spotkanie nauczycieli – prezentacja raportu- 12.06.2019