RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

W SZKOLE PODSTAWOWEJ

 IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH

 W OPOKACH

W ROKU SZKOLNYM

2019/2020

 

 

 

Szkoła wspomaga rozwój uczniów,

 z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji

 

 

Opracował zespół w składzie:

Kinga Madajczyk, Renata Pietrykowska, Bernadeta Adamska

 

 

 

Cel ewaluacji

 Zebranie informacji na temat działań szkoły służących równomiernemu rozwojowi uczniów i motywowaniu z uwzględnieniem  ich indywidualnej sytuacji.

 Pytania kluczowe.

1. W jaki sposób nauczyciele rozpoznają potrzeby rozwojowe uczniów?

2. W jaki sposób nauczyciele indywidualizują procesy edukacyjne i motywują uczniów do pracy?

 3. Czy organizowane zajęcia służące rozwojowi uczniów są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego ucznia?

 4. Jakie formy pomocy organizuje szkoła dla uczniów z trudnościami w nauce i uczniów zdolnych?

5. Czy w opinii rodziców i uczniów uczniowie otrzymują wsparcie odpowiadające ich potrzebom?

6. W jaki sposób szkoła współpracuje z PPP i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc uczniom, zgodnie z ich potrzebami i sytuacją społeczną?

        7. Jakie działania antydyskryminacyjne realizowane są w szkole?

 

 

Narzędzia badawcze

1. Ankieta dla nauczycieli

2. Ankieta dla rodziców

3.  Ankieta dla uczniów

4. Analiza dokumentacji: dzienniki zajęć pozalekcyjnych, dzienniki lekcyjne, protokoły posiedzeń Rady pedagogicznej, opinie i orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

 

Grupę badawczą stanowili:

1.  nauczyciele – 15 osób

2.  rodzice – 58 osób

3.  uczniowie –22 osób

 

Opracowanie zbiorcze wyników ankiety przeprowadzonej wśród rodziców

 

Badaniem objęto 58 rodziców uczniów klas I-VIII. Ankieta była anonimowa i składała się z 14 pytań.

 

Pytanie 1. Czy szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne?

  1. Tak  -77,58%
  2.  
  3. Nie - 5,17%
  4. Nie wiem – 0%

 

 

 

2. Czy Pani/Pana dziecko może liczyć w szkole na odpowiednie wsparcie w pokonywaniu trudności?

a. zdecydowanie tak-  56,89%

  b. raczej tak -37,93%

  1. raczej nie – 3,44%

d. zdecydowanie nie – 0%

 

3. Jak często nauczyciele rozmawiają z Państwem o potrzebach lub możliwościach dzieci?

  1. Podczas zebrań z rodzicami i konsultacji 72,41%
  2. Kilka razy w semestrze (w razie potrzeby) -56,55%
  3. Nigdy- 1, 72%

 

4. Jakie formy pomocy stosuje szkoła w pracy z uczniem mającym trudności w nauce?

  1. Bieżąca praca na lekcji- 51,72%
  2. Zajęcia wyrównawcze- 87,93%
  3. Zajęcia z logopedą-58,62%
  4. Zajęcia z pedagogiem –50%
  5. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne -46,55%
  6. Zajęcia rewalidacyjne -27,58%
  7. Nauczanie indywidualne – 27,58%

 

5. Jakie formy pomocy stosuje szkoła w pracy z uczniem zdolnym?

  1. Bieżąca praca na lekcji -55,16%
  2. Dodatkowe zajęcia rozwijające uzdolnienia i zainteresowania- 60,34%
  3. Przygotowanie do zawodów sportowych – 25,86%
  4. Przygotowanie do konkursów -32,75%

 

6.  Jakie działania podejmuje szkoła, aby zapewnić uczniom poczucie sukcesu?

Można podkreślić więcej odpowiedzi.

a. zajęcia dodatkowe -  68,96%

b. koła zainteresowań – 81,03%

c. zajęcia przygotowujące do konkursów- 55,17%

d. motywowanie do nauki -44,82%

e. indywidualne podejście do ucznia – 36,2%

f. pomoc wychowawcy, -50%

g. pomoc nauczyciela,-37,93%

h. pomoc pedagoga -39,65%

7.Czy macie państwo poczucie ,że wasze dziecko jest traktowane w sposób indywidualny?

a. Tak – 36,2%

b. Nie- 43.10%

c. Nie wiem  -20,68%

8. Czy w szkole działa Samorząd Uczniowski?

  1. Tak - 93,10%
    1. Nie - 0%
    2. Nie wiem -0%

 

9. Czy szkoła prowadzi działania mające na celu pomoc rodzinom z trudną sytuacją rodzinną?

  1. Tak - 39.65%
  2. Nie – 13,79%
  3. Nie wiem – 43,10%

10. Czy szkoła wspomaga rozwój Państwa dziecka?

  1. Tak -91,37%
  2. Nie – 5,17%
  3. Nie wiem- 3,44%

 

 

11. Czy wyposażenie szkoły oraz baza lokalowa gwarantują sprawne funkcjonowanie szkoły?

  1. Tak - 87,93%
  2. Nie -3,44%
  3. Nie wiem - 3,44%

12. Czy w szkole organizowane są imprezy, wycieczki, dyskoteki, wyjazdy?

  1. Tak - 98,27%
  2. Nie – 1,72%
  3. Nie wiem -0%

 

13. Czy dziecko uczestniczy w rożnego rodzaju akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę?

  1. Tak- 89,65%
  2. Nie -10,34%
  3. Nie wiem - 0%

14. Czy dostrzegają Państwo w szkole jakieś przypadki dyskryminacji wśród uczniów?

a. Tak - 12,06%

b. Nie - 62,06%

c. nie wiem – 24,13%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie zbiorcze wyników ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli

 

Badaniem objęto 15 nauczycieli Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Opokach. Ankieta była anonimowa i składała się z 14 pytań.

1. W jaki sposób rozpoznaje Pan/Pani możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe uczniów?

  1.  Obserwacja uczniów-100%
  2. Rozmowy z uczniami – 86,66%
  3. Rozmowy z rodzicami – 80%
  4. Testy diagnozujące – 73,33%
  5. Orzeczenia i opinie PPP  -100%
  6. Spotkania zespołów przedmiotowych -93,33%

2.  Czy diagnozuje Pan/Pani możliwości edukacyjne uczniów?

  1. Tak -93,33%
  2. Nie – 6,66%

 

3. W jaki sposób wyrównuje Pan/Pani szanse edukacyjne uczniów?  

  1. Zajęcia wyrównawcze - 60%
  2. Koła zainteresowań -60%
  3. Przygotowanie do konkursów, egzaminów – 53,33%
  4. Zajęcia indywidualne z uczniem -26,66%
  5. Wyjazdy edukacyjne- 20%
  6. Zróżnicowanie metody pracy na lekcjach-100%
  7. Zróżnicowane pomoce na lekcjach -93,33%

 

 

4.   Co Pana/Pani zdaniem można zrobić, aby udoskonalić system służący wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów?

  1. Zwiększenie liczby  godzin zajęć wyrównawczych 33,33%
  2. Dodatkowe zajęcia edukacyjne  - 20%

Jakie?  - brak

  1. Koła zainteresowań -26,66%
  2. Indywidualne zajęcia z uczniami – 46,66%
  3. Wzajemna pomoc wśród uczniów -40%
  4. Praca w grupach – 40%

 

 

5. W jaki sposób Pan/Pani indywidualizuje procesy edukacyjne w szkole?

  1. Zadania dodatkowe dla zainteresowanych- 73%
  2. Zróżnicowana praca domowa – 73%
  3. Pomoc potrzebującym uczniom -73%
  4. Stosowanie na lekcji zadań o zróżnicowanym poziomie trudności -80%
  5. Zróżnicowane tempo pracy -93,33%
  6. Ćwiczenia dostosowane do indywidualnego poziomu nauczania – 46,66%
  7. Zróżnicowane metody pracy 93,33%
  8. Przygotowanie i wykorzystanie różnorodnych pomocy dydaktycznych -86,66%
  9. Wykorzystanie TIK w procesie edukacyjnym -80%

 

 

6. W jaki sposób motywuje Pan/Pani swoich uczniów do nauki?

  1. Udział w konkursach – 73%
  2. Oceny prac dodatkowych, pochwały -86,66%
  3. Stosowanie metod aktywizujących -73%
  4. Atrakcyjne pomoce dydaktyczne-73%
  5. Zadania wymagające korzystania z różnych źródeł informacji- 60%
  6. Konkursy klasowe- 40%
  7. Prezentacja prac uczniów na forum klasy, szkoły -60%
  8. Możliwość poprawy ocen -73%
  9. Rozmowy z uczniami o postępach w nauce i trudnościach – 86,66%
  10. Udzielanie wskazówek do dalszej pracy -100%

 

 

7.  Czy szkoła wspomaga rozwój ucznia?

  1. Tak -100%
  2. Nie-0%

 

8. Czy wyposażenie szkoły oraz baza lokalowa gwarantują realizację podstawy programowej?

  1. Tak -100%
  2. Nie-0%

 

 

9. Czy w szkole organizowane są imprezy, wycieczki, dyskoteki, wyjazdy?

  1. Tak -100%
  2. Nie- 0%

10. Czy uczniowie uczestniczą w rożnego rodzaju akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę?

  1. Tak- 100%
  2. Nie- 0%

 

 

11. Czy nauczyciel organizuje zajęcia pozalekcyjne?

  1. Tak- 60%
  2. Nie- 20%

 

 

12. Czy w szkole organizowane są zajęcia ruchowe (SKS, gimnastyka korekcyjna)?

  1. Tak -86,66%
  2. Nie -6,66%

13. Czy dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach obowiązkowych i lekcjach organizowanych przez szkołę?

  1. Tak -100%
  2. Nie- 0%

 

14. Czy w szkole działa Samorząd Uczniowski?

  1. Tak- 100%
  2. Nie- 0%

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie zbiorcze wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów.  

W ankiecie uczestniczyło 22 uczniów z kl. IV-VIII. Ankieta składała się z 13 pytań

  1. 1.       Czy lubisz się uczyć? Podkreśl tylko jedna odpowiedź.
  2. a.        Tak - nauka sprawia mi przyjemność- 18,18%
  3. b.        Nie - nauka nie sprawia mi przyjemności – 18,18%
  4. c.        Trudno mi jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie -63,63%

 

  1. 2.       Czy osiągasz zadawalające wyniki w nauce ? Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
  2. a.        Tak  - 9,09%
  3. b.        Raczej tak – 63,63%
  4. c.        Raczej nie -18,18%
    1. d.                   Nie zależy mi na wynikach w nauce- 4,45%

 

 

 

  1. 3.                   Czy jeśli czegoś nie rozumiesz lub jest dla Ciebie za trudne szukasz pomocy
    u nauczyciela? Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
  2. a.        Tak -45,45%
  3. b.        Raczej tak- 31,81%
  4. c.        Raczej nie -31,81%
  5. d.        Nie-18,18%

 

 

 

  1. 4.       Czy w Twojej szkole możesz uczestniczyć we wszystkich zajęciach
    pozalekcyjnych, na których chcesz być ? Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
  2. a.        Tak- 72,72%
  3. b.        Nie – 27,27%

 

  1. 5.       Czy uczestniczysz w zajęciach pozalekcyjnych? Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
  2. a.        Tak – 77,27%
  3. b.        Nie -22,72%

 

 

  1. 6.       Czy w szkole są zajęcia pozalekcyjne, które Cię interesują ? Podkreśl tylko
    jedną odpowiedź.
  2. a.        Tak – 72,72%
  3. b.        Nie -27,27%
    1. 7.       Czy w Twojej szkole są zajęcia pozalekcyjne, które pomagają Ci w nauce
      i mają wpływ na Twoje wyniki? Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
    2. a.        Tak – 72,72%
    3. b.        Nie – 27,27%

 

 

  1. 8.       Co robisz na zajęciach pozalekcyjnych, w których uczestniczysz?
    Zaznacz właściwe odpowiedzi.
  2. a.        Uczę się -31,81%
  3. b.        Mile spędzam czas – 31,81%
  4. c.        Odrabiam pracę domową – 27,27%
  5. d.        Rozwijam swoje umiejętności – 36,36%
  6. e.        Utrwalam swoją wiedzę -31,81%
  7. f.          Otrzymuję potrzebna pomoc – 22,72%
  8. g.        Przygotowuję się do konkursów, klasówek, sprawdzianów -4,45%

Inne (jakie) : nie chodzę na zajęcia; 4,45%

 

  1. 9.          Czy w szkole możesz liczyć na wsparcie w rozwoju swoich zainteresowań?
    Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
  2. a.        Tak- 86,36%
  3. b.        Nie – 13,63%

 

 

  1. 10.      Czy Twoim zdaniem ilość zajęć pozalekcyjnych jest wystarczająca ? Podkreśl
    tylko jedną odpowiedź.
    1. Tak -86,36%
    2. Nie 13,63%

 

 

 

  1. 11.      Czy nauczyciele wierzą w Twoje możliwości ? Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
  2. a.       Tak -63,63%
  3. b.       Raczej tak – 31,81%
  4. c.        Raczej nie – 4,45%
  5. d.        Nie- 0%

 

 

 

  1. 12.      Czy nauczyciele mówią Ci, że możesz nauczyć się nawet trudnych rzeczy ?
    Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
  2. a.        Tak – 95,45%
  3. b.        Nie – 4,45%

 

 

 

 

  1. 13.      Czy nauczyciele pomagają uczniom, gdy mają problemy w nauce ? Podkreśl
    tylko jedną odpowiedź.
  2. a.        Tak – 77,27%
  3. b.        Tak, ale nie wszyscy – 22,72%
  4. c.        Raczej nie- 0%
  5. d.        Zdecydowanie nie -0%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Analiza dokumentacji

Analiza dokumentów pokazuje, iż szkoła monitoruje potrzeby rozwojowe
oraz psychofizyczne uczniów. Pozyskane informacje wykorzystywane
są podczas planowania pracy z uczniem. Dla uczniów wykazujących trudności w nauce dyrektor organizuje zajęcia wyrównawcze
z wiodących przedmiotów. Uczniowie, którzy wymagają innego rodzaju szczególnego wsparcia także objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Szkoła oferuje także wiele zajęć rozwijających zainteresowania uczniów: koła zainteresowań. Uczniowie mogą wykazać się swoimi umiejętnościami podczas konkursów przedmiotowych                               i tematycznych organizowanych na szczeblu szkolnym, gminnym oraz ogólnopolskim jak również w zawodach sportowych. Współpracujemy                      z instytucjami, które wspierają szkołę w udzielaniu pomocy uczniom i ich rodzinom: Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Aleksandrowie Kuj., Gminnym Ośrodkiem Zdrowia w Służewie, Komendą Policji                                 w Aleksandrowie Kuj. Uczniowie mają możliwość brania udziału w wielu akcjach charytatywnych: WOSP, zbiórce artykułów papierniczych, zbiórce żywności na bliski wschód, zbiórce nakrętek dla chorej dziewczynki,  pomocy dla schroniska dla zwierząt, zbiórce zużytych baterii. W celu wsparcia rodziców w wychowaniu dzieci organizowane są prelekcje                       i pogadanki. Szkoła bierze pod uwagę sytuację rodziców i wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom, dostosowując między innymi godziny zebrań z rodzicami.

 

PODSUMOWANIE

Wnioski:

  1. Nauczyciele rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów.
  2.  Nauczyciele stosują różnorodne metody rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów.
  3.  Nauczyciele podejmują różnorodne działania mające na celu uwzględnianie indywidualnych potrzeb uczniów.
  4. Wszystkie trzy grupy respondentów wymieniają te same formy, które stosowane są w szkole w celu wyrównywania braków edukacyjnych uczniów oraz rozwoju ich talentów.
  5.  Szkoła dostarcza wsparcia emocjonalnego i intelektualnego uczniom i ich rodzicom.
  6. Z opinii rodziców wynika, że uczniowie otrzymują wsparcie odpowiadające ich potrzebom.
  7. Niektórzy rodzice uważają ofertę zajęć rozwijających zainteresowania uczniów jako mało atrakcyjną.

 

 

 

Rekomendacje:

  1. Utrzymanie wysokiego poziomu diagnozy indywidualnych potrzeb uczniów.
  2. Utrzymanie różnorodności działań mających na celu uwzględnianie indywidualnych potrzeb uczniów.
  3. Informowanie rodziców o prowadzonych na terenie szkoły zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów.
  4. Utrzymanie bogatej oferty zajęć wyrównujących braki edukacyjne.
  5. Motywowanie uczniów do częstszych kontaktów z pedagogiem w przypadku wystąpienia problemów lub trudności.