RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH
W OPOKACH
W ROKU SZKOLNYM
2019/2020
Szkoła wspomaga rozwój uczniów,
z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
Opracował zespół w składzie:
Kinga Madajczyk, Renata Pietrykowska, Bernadeta Adamska
Cel ewaluacji
Zebranie informacji na temat działań szkoły służących równomiernemu rozwojowi uczniów i motywowaniu z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Pytania kluczowe.
1. W jaki sposób nauczyciele rozpoznają potrzeby rozwojowe uczniów?
2. W jaki sposób nauczyciele indywidualizują procesy edukacyjne i motywują uczniów do pracy?
3. Czy organizowane zajęcia służące rozwojowi uczniów są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego ucznia?
4. Jakie formy pomocy organizuje szkoła dla uczniów z trudnościami w nauce i uczniów zdolnych?
5. Czy w opinii rodziców i uczniów uczniowie otrzymują wsparcie odpowiadające ich potrzebom?
6. W jaki sposób szkoła współpracuje z PPP i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc uczniom, zgodnie z ich potrzebami i sytuacją społeczną?
7. Jakie działania antydyskryminacyjne realizowane są w szkole?
Narzędzia badawcze
1. Ankieta dla nauczycieli
2. Ankieta dla rodziców
3. Ankieta dla uczniów
4. Analiza dokumentacji: dzienniki zajęć pozalekcyjnych, dzienniki lekcyjne, protokoły posiedzeń Rady pedagogicznej, opinie i orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Grupę badawczą stanowili:
1. nauczyciele – 15 osób
2. rodzice – 58 osób
3. uczniowie –22 osób
Opracowanie zbiorcze wyników ankiety przeprowadzonej wśród rodziców
Badaniem objęto 58 rodziców uczniów klas I-VIII. Ankieta była anonimowa i składała się z 14 pytań.
Pytanie 1. Czy szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne?
- Tak -77,58%
- Nie - 5,17%
- Nie wiem – 0%
2. Czy Pani/Pana dziecko może liczyć w szkole na odpowiednie wsparcie w pokonywaniu trudności?
a. zdecydowanie tak- 56,89%
b. raczej tak -37,93%
- raczej nie – 3,44%
d. zdecydowanie nie – 0%
3. Jak często nauczyciele rozmawiają z Państwem o potrzebach lub możliwościach dzieci?
- Podczas zebrań z rodzicami i konsultacji 72,41%
- Kilka razy w semestrze (w razie potrzeby) -56,55%
- Nigdy- 1, 72%
4. Jakie formy pomocy stosuje szkoła w pracy z uczniem mającym trudności w nauce?
- Bieżąca praca na lekcji- 51,72%
- Zajęcia wyrównawcze- 87,93%
- Zajęcia z logopedą-58,62%
- Zajęcia z pedagogiem –50%
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne -46,55%
- Zajęcia rewalidacyjne -27,58%
- Nauczanie indywidualne – 27,58%
5. Jakie formy pomocy stosuje szkoła w pracy z uczniem zdolnym?
- Bieżąca praca na lekcji -55,16%
- Dodatkowe zajęcia rozwijające uzdolnienia i zainteresowania- 60,34%
- Przygotowanie do zawodów sportowych – 25,86%
- Przygotowanie do konkursów -32,75%
6. Jakie działania podejmuje szkoła, aby zapewnić uczniom poczucie sukcesu?
Można podkreślić więcej odpowiedzi.
a. zajęcia dodatkowe - 68,96%
b. koła zainteresowań – 81,03%
c. zajęcia przygotowujące do konkursów- 55,17%
d. motywowanie do nauki -44,82%
e. indywidualne podejście do ucznia – 36,2%
f. pomoc wychowawcy, -50%
g. pomoc nauczyciela,-37,93%
h. pomoc pedagoga -39,65%
7.Czy macie państwo poczucie ,że wasze dziecko jest traktowane w sposób indywidualny?
a. Tak – 36,2%
b. Nie- 43.10%
c. Nie wiem -20,68%
8. Czy w szkole działa Samorząd Uczniowski?
- Tak - 93,10%
- Nie - 0%
- Nie wiem -0%
9. Czy szkoła prowadzi działania mające na celu pomoc rodzinom z trudną sytuacją rodzinną?
- Tak - 39.65%
- Nie – 13,79%
- Nie wiem – 43,10%
10. Czy szkoła wspomaga rozwój Państwa dziecka?
- Tak -91,37%
- Nie – 5,17%
- Nie wiem- 3,44%
11. Czy wyposażenie szkoły oraz baza lokalowa gwarantują sprawne funkcjonowanie szkoły?
- Tak - 87,93%
- Nie -3,44%
- Nie wiem - 3,44%
12. Czy w szkole organizowane są imprezy, wycieczki, dyskoteki, wyjazdy?
- Tak - 98,27%
- Nie – 1,72%
- Nie wiem -0%
13. Czy dziecko uczestniczy w rożnego rodzaju akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę?
- Tak- 89,65%
- Nie -10,34%
- Nie wiem - 0%
14. Czy dostrzegają Państwo w szkole jakieś przypadki dyskryminacji wśród uczniów?
a. Tak - 12,06%
b. Nie - 62,06%
c. nie wiem – 24,13%
Opracowanie zbiorcze wyników ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli
Badaniem objęto 15 nauczycieli Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Opokach. Ankieta była anonimowa i składała się z 14 pytań.
1. W jaki sposób rozpoznaje Pan/Pani możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe uczniów?
- Obserwacja uczniów-100%
- Rozmowy z uczniami – 86,66%
- Rozmowy z rodzicami – 80%
- Testy diagnozujące – 73,33%
- Orzeczenia i opinie PPP -100%
- Spotkania zespołów przedmiotowych -93,33%
2. Czy diagnozuje Pan/Pani możliwości edukacyjne uczniów?
- Tak -93,33%
- Nie – 6,66%
3. W jaki sposób wyrównuje Pan/Pani szanse edukacyjne uczniów?
- Zajęcia wyrównawcze - 60%
- Koła zainteresowań -60%
- Przygotowanie do konkursów, egzaminów – 53,33%
- Zajęcia indywidualne z uczniem -26,66%
- Wyjazdy edukacyjne- 20%
- Zróżnicowanie metody pracy na lekcjach-100%
- Zróżnicowane pomoce na lekcjach -93,33%
4. Co Pana/Pani zdaniem można zrobić, aby udoskonalić system służący wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów?
- Zwiększenie liczby godzin zajęć wyrównawczych 33,33%
- Dodatkowe zajęcia edukacyjne - 20%
Jakie? - brak
- Koła zainteresowań -26,66%
- Indywidualne zajęcia z uczniami – 46,66%
- Wzajemna pomoc wśród uczniów -40%
- Praca w grupach – 40%
5. W jaki sposób Pan/Pani indywidualizuje procesy edukacyjne w szkole?
- Zadania dodatkowe dla zainteresowanych- 73%
- Zróżnicowana praca domowa – 73%
- Pomoc potrzebującym uczniom -73%
- Stosowanie na lekcji zadań o zróżnicowanym poziomie trudności -80%
- Zróżnicowane tempo pracy -93,33%
- Ćwiczenia dostosowane do indywidualnego poziomu nauczania – 46,66%
- Zróżnicowane metody pracy 93,33%
- Przygotowanie i wykorzystanie różnorodnych pomocy dydaktycznych -86,66%
- Wykorzystanie TIK w procesie edukacyjnym -80%
6. W jaki sposób motywuje Pan/Pani swoich uczniów do nauki?
- Udział w konkursach – 73%
- Oceny prac dodatkowych, pochwały -86,66%
- Stosowanie metod aktywizujących -73%
- Atrakcyjne pomoce dydaktyczne-73%
- Zadania wymagające korzystania z różnych źródeł informacji- 60%
- Konkursy klasowe- 40%
- Prezentacja prac uczniów na forum klasy, szkoły -60%
- Możliwość poprawy ocen -73%
- Rozmowy z uczniami o postępach w nauce i trudnościach – 86,66%
- Udzielanie wskazówek do dalszej pracy -100%
7. Czy szkoła wspomaga rozwój ucznia?
- Tak -100%
- Nie-0%
8. Czy wyposażenie szkoły oraz baza lokalowa gwarantują realizację podstawy programowej?
- Tak -100%
- Nie-0%
9. Czy w szkole organizowane są imprezy, wycieczki, dyskoteki, wyjazdy?
- Tak -100%
- Nie- 0%
10. Czy uczniowie uczestniczą w rożnego rodzaju akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę?
- Tak- 100%
- Nie- 0%
11. Czy nauczyciel organizuje zajęcia pozalekcyjne?
- Tak- 60%
- Nie- 20%
12. Czy w szkole organizowane są zajęcia ruchowe (SKS, gimnastyka korekcyjna)?
- Tak -86,66%
- Nie -6,66%
13. Czy dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach obowiązkowych i lekcjach organizowanych przez szkołę?
- Tak -100%
- Nie- 0%
14. Czy w szkole działa Samorząd Uczniowski?
- Tak- 100%
- Nie- 0%
Opracowanie zbiorcze wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów.
W ankiecie uczestniczyło 22 uczniów z kl. IV-VIII. Ankieta składała się z 13 pytań
- 1. Czy lubisz się uczyć? Podkreśl tylko jedna odpowiedź.
- a. Tak - nauka sprawia mi przyjemność- 18,18%
- b. Nie - nauka nie sprawia mi przyjemności – 18,18%
- c. Trudno mi jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie -63,63%
- 2. Czy osiągasz zadawalające wyniki w nauce ? Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
- a. Tak - 9,09%
- b. Raczej tak – 63,63%
- c. Raczej nie -18,18%
- d. Nie zależy mi na wynikach w nauce- 4,45%
- 3. Czy jeśli czegoś nie rozumiesz lub jest dla Ciebie za trudne szukasz pomocy
u nauczyciela? Podkreśl tylko jedną odpowiedź. - a. Tak -45,45%
- b. Raczej tak- 31,81%
- c. Raczej nie -31,81%
- d. Nie-18,18%
- 4. Czy w Twojej szkole możesz uczestniczyć we wszystkich zajęciach
pozalekcyjnych, na których chcesz być ? Podkreśl tylko jedną odpowiedź. - a. Tak- 72,72%
- b. Nie – 27,27%
- 5. Czy uczestniczysz w zajęciach pozalekcyjnych? Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
- a. Tak – 77,27%
- b. Nie -22,72%
- 6. Czy w szkole są zajęcia pozalekcyjne, które Cię interesują ? Podkreśl tylko
jedną odpowiedź. - a. Tak – 72,72%
- b. Nie -27,27%
- 7. Czy w Twojej szkole są zajęcia pozalekcyjne, które pomagają Ci w nauce
i mają wpływ na Twoje wyniki? Podkreśl tylko jedną odpowiedź. - a. Tak – 72,72%
- b. Nie – 27,27%
- 7. Czy w Twojej szkole są zajęcia pozalekcyjne, które pomagają Ci w nauce
- 8. Co robisz na zajęciach pozalekcyjnych, w których uczestniczysz?
Zaznacz właściwe odpowiedzi. - a. Uczę się -31,81%
- b. Mile spędzam czas – 31,81%
- c. Odrabiam pracę domową – 27,27%
- d. Rozwijam swoje umiejętności – 36,36%
- e. Utrwalam swoją wiedzę -31,81%
- f. Otrzymuję potrzebna pomoc – 22,72%
- g. Przygotowuję się do konkursów, klasówek, sprawdzianów -4,45%
Inne (jakie) : nie chodzę na zajęcia; 4,45%
- 9. Czy w szkole możesz liczyć na wsparcie w rozwoju swoich zainteresowań?
Podkreśl tylko jedną odpowiedź. - a. Tak- 86,36%
- b. Nie – 13,63%
- 10. Czy Twoim zdaniem ilość zajęć pozalekcyjnych jest wystarczająca ? Podkreśl
tylko jedną odpowiedź.- Tak -86,36%
- Nie 13,63%
- 11. Czy nauczyciele wierzą w Twoje możliwości ? Podkreśl tylko jedną odpowiedź.
- a. Tak -63,63%
- b. Raczej tak – 31,81%
- c. Raczej nie – 4,45%
- d. Nie- 0%
- 12. Czy nauczyciele mówią Ci, że możesz nauczyć się nawet trudnych rzeczy ?
Podkreśl tylko jedną odpowiedź. - a. Tak – 95,45%
- b. Nie – 4,45%
- 13. Czy nauczyciele pomagają uczniom, gdy mają problemy w nauce ? Podkreśl
tylko jedną odpowiedź. - a. Tak – 77,27%
- b. Tak, ale nie wszyscy – 22,72%
- c. Raczej nie- 0%
- d. Zdecydowanie nie -0%
Analiza dokumentacji
Analiza dokumentów pokazuje, iż szkoła monitoruje potrzeby rozwojowe
oraz psychofizyczne uczniów. Pozyskane informacje wykorzystywane
są podczas planowania pracy z uczniem. Dla uczniów wykazujących trudności w nauce dyrektor organizuje zajęcia wyrównawcze
z wiodących przedmiotów. Uczniowie, którzy wymagają innego rodzaju szczególnego wsparcia także objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Szkoła oferuje także wiele zajęć rozwijających zainteresowania uczniów: koła zainteresowań. Uczniowie mogą wykazać się swoimi umiejętnościami podczas konkursów przedmiotowych i tematycznych organizowanych na szczeblu szkolnym, gminnym oraz ogólnopolskim jak również w zawodach sportowych. Współpracujemy z instytucjami, które wspierają szkołę w udzielaniu pomocy uczniom i ich rodzinom: Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Aleksandrowie Kuj., Gminnym Ośrodkiem Zdrowia w Służewie, Komendą Policji w Aleksandrowie Kuj. Uczniowie mają możliwość brania udziału w wielu akcjach charytatywnych: WOSP, zbiórce artykułów papierniczych, zbiórce żywności na bliski wschód, zbiórce nakrętek dla chorej dziewczynki, pomocy dla schroniska dla zwierząt, zbiórce zużytych baterii. W celu wsparcia rodziców w wychowaniu dzieci organizowane są prelekcje i pogadanki. Szkoła bierze pod uwagę sytuację rodziców i wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom, dostosowując między innymi godziny zebrań z rodzicami.
PODSUMOWANIE
Wnioski:
- Nauczyciele rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów.
- Nauczyciele stosują różnorodne metody rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów.
- Nauczyciele podejmują różnorodne działania mające na celu uwzględnianie indywidualnych potrzeb uczniów.
- Wszystkie trzy grupy respondentów wymieniają te same formy, które stosowane są w szkole w celu wyrównywania braków edukacyjnych uczniów oraz rozwoju ich talentów.
- Szkoła dostarcza wsparcia emocjonalnego i intelektualnego uczniom i ich rodzicom.
- Z opinii rodziców wynika, że uczniowie otrzymują wsparcie odpowiadające ich potrzebom.
- Niektórzy rodzice uważają ofertę zajęć rozwijających zainteresowania uczniów jako mało atrakcyjną.
Rekomendacje:
- Utrzymanie wysokiego poziomu diagnozy indywidualnych potrzeb uczniów.
- Utrzymanie różnorodności działań mających na celu uwzględnianie indywidualnych potrzeb uczniów.
- Informowanie rodziców o prowadzonych na terenie szkoły zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów.
- Utrzymanie bogatej oferty zajęć wyrównujących braki edukacyjne.
- Motywowanie uczniów do częstszych kontaktów z pedagogiem w przypadku wystąpienia problemów lub trudności.